Знак якості про Skyway

Стаття в свіжому номері профільного видання
«Знак якості»

Сьогодні повним ходом в нашій країні реалізується унікальна інноваційна транспортна технологія — інформаційний, енергетичний і транспортний комунікатор естакадного типу, заснований на рейко-струнних технологіях, який його винахідник Анатолій Едуардович Юницький назвав «струнний транспорт SkyWay». По суті справи, це транспорт «завтрашнього дня», унікальна транспортно-логістична система.

У нового транспорту сьогодні є як захоплені шанувальники, так і не менш затяті противники. Але це не бентежить Анатолія Юницького і його команду. Зрештою, чимало вчених і конструкторів з самого початку не знаходили підтримки серед свого оточення.

SkyWay являє собою розташовані на опорах рейки, по яких на сталевих колесах рухається Юнибус – рухомий склад. В рейки зашиті попередньо напружені струни, завдяки чому сам рейок стає надзвичайно міцним і гнучким, а весь комплекс набуває виняткові технічні характеристики: високу швидкість, безпеку, екологічність і свій головний козир – низьку собівартість.

Дати тверезу оцінку інноваційному проекту допомагають неупереджені оцінки профільних фахівців. Навколо будь-якого ноу-хау в інтернеті відразу ж виникають десятки думок «диванних експертів», і розібратися, де істина, часто досить проблематично. Ми звернулися в Сибірське відділення Академії наук Російської Федерації в Новосибірську, чий авторитет високий і за кордоном. Тут працюють визнані експерти в області розвитку пасажирського електричного транспорту. Представник Новосибірського державного технічного університету, доцент кафедри «Електротехнічні системи», головний конструктор КБ «Електротехнічні комплекси та транспортні системи» Михайло Нікулін під час недавнього візиту відвідав конструкторські бюро і виробничі площі проектної організації і з інтересом ознайомився з ЕкоТехноПарком SkyWay.

В даний час нових дорожніх технологій немає ні в Новосибірську, ні в інших обласних містах Російської Федерації, зазначив він у розмові з кореспондентом журналу «Знак Якості». Технології SkyWay чимось зовні схожі на канатні дороги, в яких, як добре відомо, пасажири пересуваються виключно в кабінках. Неспеціалісти вважають, що використання таких доріг можливо тільки й виключно в туристичних цілях. Однак є і більш широке застосування — в Нижньому Новгороді, наприклад, успішно функціонує подібна пасажирсько-комерційна транспортна система, яка протягнута від майданчика поруч з Нижньогородським Кремлем через Волгу в один з довколишніх міст. Там постійно черги на переміщення як пасажирів, так і вантажів, а сама система дає дуже солідний прибуток. Але це, здається, єдиний приклад.

Михайло Нікулін побував на виробничій базі ЗАТ «Струнні технології» у Шабанах, де «народжуються» основні елементи нової транспортної системи — Юнибайк: Юнибус та Юникар. До речі, Юникар можна буде побачити в жовтні на великій виставці в Мінську, а Юнибус повинен ось-ось пройти сертифікацію. Російському вченому продемонстрували також лабораторію по випробуванню електродвигунів — як відомих моделей, так і власної розробки, а також цех по збірці власних електродвигунів.

Російський представник із захопленням оцінив побачене: «Це мій перший візит у ваше місто, я дуже радий, що ми познайомилися і, сподіваюся, домовимося про подальшу співпрацю, і у нас вже є спільне підприємство по збірці міського електротранспорту», – зазначив Михайло Нікулін.

Говорячи про своє ставлення до технологій SkyWay, російський вчений підкреслив, що сьогодні в усьому світі змінюється сама структура транспортної логістики у великих містах. І технології, що запропоновані генеральним конструктором Анатолієм Юницким, є досить актуальним і затребуваним рішенням у сфері транспортних послуг.

У створенні будь-яких видів міського транспорту сьогодні використовуються технології, які ще вчора назвали б космічними, зазначив Михайло Нікулін. В основі струнного транспорту лежать ті ж фізичні закони, що і в інших видах, — взаємодія елемента що направляє, а це може бути рейок, монорельс, трос тощо. Але в будь-якому випадку при збільшенні швидкісного режиму ручне управління стає небезпечним і необхідна передача функції управління автоматиці.

Як одну з найважливіших особливостей даної технології Михайло Нікулін зазначив її екологічність, оскільки в зоні будівництва транспортних естакад не порушуватиме сформований природний ландшафт, збережуться навколишня флора і фауна. Адже нашу Землю ми взяли в борг у своїх нащадків, і її треба повернути в тому ж вигляді, не забравши нічого у природи. При будівництві тепер не потрібно дороговартісна підгонка рельєфу місцевості під транспортну систему, а ось «підлаштувати» цю систему під рельєф цілком реально. Відмінними характеристиками SkyWay, на думку вченого, також виступають Безпека, доступність, надійність і високий рівень рентабельності.

Михайло Нікулін вніс ряд конкретних пропозицій щодо співпраці в технічній, технологічній та організаційній сферах між підприємствами представленого ним регіону і ЗАТ «Струнні технології». Крім того, він порадив показати на практиці, як може змінитися транспортна логістика в умовах глухих сіл, наприклад, Алтайського краю. Сьогодні всім нам необхідно усвідомити, що інноваційна транспортна система, така як SkyWay, — це не просто взаємодія направляючих і колеса, а ціла філософія простору, філософія міст майбутнього, на яку треба дивитися на зовсім іншому рівні.

РЕЄСТРАЦІЯ В SKYWAY